Lowcarb pizza med NÆSTEN sprød bund + pizzasnegle

Er jeg den eneste der synes at blomkålpizzaen godt kan blive lidt for ostet, smattet og smage lidt for meget af blomkål? Den her pizza slår alle lowcarb pizzaer jeg har smagt! Inspirationen er fundet hos “Mad i harmoni” og jeg må sige at hun har nogle virkelig gode opskrifter – så kig ind forbi!

20140305-210048.jpg

Ingredienser til bunden:
50 g solsikkekerner
50 g græskarkerner
100 g mandler
30 g HUSK (den grønne)
2 tsk salt
4 dl vand
40 g smør
Godt med oregano

Mandler, græskarkerner og solsikkekerner blendes til mel og røres efterfølgende sammen med HUSK, oregano og salt. Vandet koges med smørret og tages af når al smørret er smeltet. Derefter røres det hele grundigt sammen. Dejen skal lige stå små 10 min inden den rulles ud.
Dejen rulles ud mellem 2 stykker bagepapir til en stor firkant og for-bages på en rist i ca 20 min ved 180 graders varmluft. Dejen hæver op men falder sammen når den kommer ud (ellers kan du lige trykke den flad inden fyldet kommes på).
Dernæst toppes med ønsket fyld! Jeg valgte at bruge tomatpuré for at undgå at dejen blev våd og slasket – den fra urtekram er super god! Dernæst toppede jeg med lidt revet fedtfattigt ost, skinke, forskellige pølser, artiskokhjerter, grøn pesto, oregano og soltørrede tomater. Afslutningsvis bages pizzaen færdig i 200 graders varmluft i 10 min. Det er en fordel lige at lade pizzaen stå 10 min inden den skæres i stykker og spises.

20140305-211121.jpg
Jeg valgte at servere pizzaen med en lækker enkel grøn salat 🙂

Forleden brugte jeg dejen til at lave pizzasnegle hvilket også blev super godt! Når dejen er rullet ud kommer man bare det ønskede fyld på med det samme og så kan man forsigtigt rulle dejen sammen til en “roulade”. Her kan man bruge bagepapiret til at rulle med og forsigtigt trykke sammen undervejs (lidt som når man laver sushi) 🙂 Dernæst skæres den i 16 stykker, ligges på bagepapir hvor de lige trykkes let flade og bages så ved 180 graders varmluft i ca 20 min. Også her er det en god idé at lade dem stå i 10 min inden de spises. 😉

20140305-211735.jpg
I mine snegle er der tomatpuré, silkeskåret italiensk skinke og lowfat revet ost.

Skriv et svar

